2010-03-16

Windows Phone 7 SDK

Mała uwaga: blog się niebawem przeniesie. Migracja z Wordpress na ASP.NET. Powód: chcę większą kontrolę nad samym blogiem.

Z racji zainteresowań (nie tylko) zawodowych, Windows Phone 7 SDK pojawiło się u mnie na dysku, gdy tylko się o tym dowiedziałem. Paczka zawiera nie tylko samo SDK, a też (w zestawie?) .NET Framework 4, XNA 4.0, nowy Silverlight, IDE Visual Studio 2010 Express (wersja tylko do mobile development). Czyli spora paczka. Sama instalacja jest nudna (pomijając kilka zapisów w EULA typu zakaz testowania na fizycznych urządzeniach czy zakaz dystrybucji Location API do Chin i Korei Północnej), za to sam pakiet zmienił się sporo w porównaniu do poprzednich.
Po pierwsze: przestali wymagać pełnego, płatnego Visual Studio. Do pisania na Windows Phone wystarczy Express Edition. Dzięki temu pojedynczy developerzy mają jakąkolwiek szansę zacząć tworzyć aplikacje na Windows Phone. Obecnie chyba tylko Android jest bardziej developer-friendly w kwestii kosztów wejścia.

Dwa: zmiany w samym SDK są raczej na plus: kompletnie pozbyli się native code (wszystko piszemy w C#), znikają paskudne Windows.Forms (o WinAPI nie wspomnę) - albo używamy XNA, albo Silverlight. W pierwszym przypadku, zrobienie multimedialnej, ładnie animowanej gryaplikacji jest bajecznie proste; w drugim bajecznie proste jest zrobienie dowolnego UI. Silverlight ponadto pozwala łatwo testować się (w kwestii wyglądu) na PC, bez konieczności ciągłego uruchamiania programu w emulatorze/urządzeniu. Dodatkowo jeśli zdarzyło się nam zrobić silverlightowy plugin webowy do danej usługi, prawie kopiujemy go na telefon. Czysta wygoda ;-)

Trzy: mamy tylko jeden emulator w zestawie. Jedna rozdzielczość, jeden układ klawiszy, jeden zestaw bibliotek. Prawdopodobnie MS chce zatrzeć różnice między różnymi telefonami i zunifikować platformę. Czy to dobrze? Z mojego punktu widzenia nie - siłą Windows Mobile była właśnie różnorodność urządzeń, do różnych potrzeb i upodobań, wręcz dostosowanych do konkretnych funkcji (polecam napisać długiego maila na HTC Touch2 albo obejrzeć wygodnie film na HTC TyTN II - zrozumiecie, o co mi chodzi). MS zaczął robić "własną kopię iPhone OS", co zdecydowanie nie wychodzi im na dobre.

W czasie najbliższym postaram się (jak będę miał ochotę, możliwości, nadmiar wolnego czasu itd.) napisać jakąś prostą grę w XNA dla Windows Phone. Zobaczymy, czy platforma jest tak dobra do gier, jak to reklamuje MS.

1 komentarz:

  1. Tak MS robi wlasnego iPhone OS, tylko ze na rozne telefony, ktore w moim odczuciu beda juz w zasadzie identyczne.

    Nie mozna juz robic wlasnych home/today screenow, 3 fizyczne przyciski na obudowie (przez to ze hd2 ma ich wiecej, nie bedzie mial aktualizacji do winmo7), czy procek minimum 1hgz (na razie wspierane tylko qualcommy). Oczywiscie multitouch, z gory zdefiniowane rozdzielczosci ekranu (z tego co pamietam jest ich kilka, ale maja to samo ratio).

    System jednak (z pierwszych prezentacji) bardzo mi sie podoba. Intuicyjny, szybki i co najwazniejsze mozliwy do obsluzenia za pomoca paluchow ;p

    Zobaczymy co z tego bedzie.

    Co do sdk - jestem z deczka zawiedziony, ze nie ma ndk, ale imho ms, podobnie jak google, ugnie sie pod presja developerow i wypusci za jakis czas odpowiednia paczke :)

    OdpowiedzUsuń